Köpta vänner är inte värda sitt pris

Mot bakgrund av det som nyligen hänt i fråga om ISO-standardiseringen av Microsofts filformat Office Open XML (OOXML) bör man ställa sig några frågor:

  • Om standarden är så bra som Microsoft hävdar, varför känner de sig tvungna att köpa röster och ta till lögner, smutskastning och hot för att få igenom den i ISO?
  • Finns det någon tekniskt kompetent person utanför Microsofts egna led som på allvar anser att standarden är bra nog för att förtjäna ISO-status?
  • Om syftet med standarden är det man hävdar, att främja interoperabilitet, när kommer Microsoft Office att stödja den nyligen förändrade standarden fullt ut? Office 2007 stödjer inte den version av formatet som nu ligger för beslut hos ISO, utan en tidigare, inkompatibel variant.
  • Microsoft säger sig vilja ha interoperabilitet. Pekar inte deras kompakta ovilja att stödja ODF som filformat på något helt annat?
  • Om OOXML klubbas igenom som ISO-standard, kan vi förvänta oss att Microsoft och ECMA i framtiden forcerar fler ofullständiga och illa skrivna standarder genom ISO utan tillräckligt förarbete?
  • Om OOXML får ISO-status, kommer någon verkligen att kunna använda standarden?
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License